Vállalkozóból tulajdonos - 1. lépés: A struktúra

2024.03.16

Először is ünnepeld magad, mert abban a szerencsés helyzetben vagy, hogy kiépítettél egy jól működő vállalkozást – ez már önmagában is hatalmas dolog. Az is elismerésre méltó ha hajt a növekedés és a fejlődés iránti vágy és elérkezettnek látod az időt arra, hogy a céged vezetését és ezzel saját magadat is új szintre emeld azzal, hogy kicsit hátrébb lépsz a mindennapi működtetéstől. Csakúgy, mint a céged elindításakor, ebben az esetben is sok energiát kell beleraknod, hogy önálló pályára állítsd a működést.

Cserébe viszont pár hónap múlva azzal a megelégedett érzéssel dőlhetsz hátra, hogy egy önállóan működő céged van, amelynek így az értéke is megnőtt.
Te hátrébb léphetsz és valóban stratégiai szinten maradhatsz kapcsolatban a cégeddel, vagy más területre fókuszálhatsz, például új üzleti lehetőségek feltárására, vagy akár saját magad további fejlesztésére, vagy egyszerűen csak pihensz egy hatalmasat.

A jól megérdemelt pihenésig azonban sok munkád lesz. Nézzük, hogy ideálisan mit kell tenned.

A főbb pontokat külön cikkekben részletezem. Nézzük az elsőt!

Kezdd a szervezeti struktúra rendezésével ez lesz mindennek az alapja. Nézd át, hogy milyen funkciók szükségesek ahhoz, hogy egy olyan profilú cég, mint a tiéd, jól működjön. (Funkció lehet pl. a kereskedelem, sales, marketing, pénzügy, IT, gyártás, szállítás, HR stb.) Próbáld meg ezt egy picit messzebbről, madártávlatból nézni. Kicsit felejtsd el a saját házad táját és keresd meg az optimális funkciókat – milyen lenne egy ideálisan működő cég a te üzletágadban? Ha szükséges, alakíts ki alfunkciókat.

Gondold át, hogy a funkciókhoz milyen, mennyi és milyen szinten lévő (vezető vagy beosztott) szereplő, vagyis munkavállaló szükséges a konkrét működéshez. Pl. a sales-hez kell valaki, aki a meglévő ügyfeleket gondozza és számukra értékesít, vagy szükség van egy másik kollégára is, aki partneri hálózatot épít és gondoz? Gondolkodj azon is, hogy ki lehet az, akit megbízol az operatív irányítással - ő lesz a jobb kezed, ő lesz a kapocs közted és a munkavállalók között.

Készíts egyértelmű munkaköri leírást a szereplőknek. Ne csak a feladatokra fókuszálj, hanem gondold át tudatosan, hogy milyen kompetenciák szükségesek az adott munkakörhöz. Ne kérj lehetetlent, ne várd a pénzügyestől, hogy lehengerlő kommunikációs stílusa legyen és ne várd a sales-estől, hogy végletekig pontos és precíz legyen. Azért fontos, hogy ezt alaposan átgondold, mert ezek alapján fogod fejleszteni, kiválasztani és mérni (értékelni) a kollégáidat. 

HR-esként többször szembesültem azzal, hogy a munkaköri leírásról megfeledkeznek, vagy kötelező formalitásnak, macerának tekinti mindkét fél. Aztán lehet, hogy jön egy szituáció, amikor valamelyik fél szeretne belekapaszkodni a leírás szövegébe és azt használni egy vitában érvként. Ne várjuk meg ezt a pillanatot. Már az elején legyen tiszta, hogy mi a munkáltató elvárása.

Vállalkozóként te tudod a legjobban, hogy milyen fontos a teljesítmény. Biztos vagyok benne, hogy az eredményességet nem csak magadtól, hanem munkatársaidtól is elvárod. Határozz meg teljesítménymutatókat az egyes munkakörökhöz. Ez nem minden esetben egyértelmű és könnyű. Ha elakadsz, csak tedd fel azt a kérdést magadnak, hogy honnan fogod tudni, hogy a munkatársad jól végezte a dolgát? Ha nem tudsz darabszámot adni a teljesítménymutatóhoz, gondolkozhatsz pl. minőségben, határidőben is. A lényeg, hogy objektíven mérhető legyen, hiszen ez alapján (is) fogja a közvetlen felettes értékelni a munkatársat.

Dolgozz ki egy teljesítményértékelési folyamatot. Nem kell bonyolultnak lennie, de legyen meg a logikája, legyen releváns és motiváló. A formális visszajelzés mindenképpen legyen eleme ennek a folyamatnak.

Bár még csak az első pontnál járunk, de már most láthatod, hogy ez egy nagy falat. Érdemes bevonni egy külső szakértőt is a kialakításba, aki piaci gyakorlattal, madártávlatból, elfogulatlanul tud ránézni a céged struktúrájára.

További tartalmakért kövesd Facebook oldalamat.