Vállalkozóból tulajdonos – 4. lépés: kommunikáció

2024.04.06

A struktúra megalapozása, a munkavállalók tudatos gondozása és a folyamatok megszilárdítása után fontos fejezethez érkeztünk a mindenes vállalkozóból stratégiai szinten lévő tulajdonossá válás útján.

Talán lerágott csontnak számít, hogy milyen kritikus szerepe van a kommunikációnak egy cég életében, viszont be kell látnod, hogy cégvezetőként nem tudod nélkülözni. A jó kommunikáció, annak jól megválasztott csatornája és átgondolt struktúrája segít abban, hogy biztonságosan hátrébb tudj lépni a cég mindennapi irányításától.

Ha azt várod el a kollégáidtól, hogy önállóan dolgozzanak (amelynek előfeltétele a folyamatok meghatározása), akkor nagyon világosan kell számukra kommunikálnod az elvárásaidat. Ehhez persze előzetesen strukturáltan össze kell szedned az üzeneteidet és tudnod kell, hogy melyek azok a témák, amelyekről mindenképp információt vársz, vagy épp szeretnél átadni.
Egy régebbi kiválasztási folyamat során feltűnt, hogy sokan jelentkeznek egy adott cég egy adott területéről. Minden jelölt arra panaszkodott, hogy jelenlegi munkahelyén nem látja át a folyamatot, nem tudja, hogy ő, a munkájával valójában miként járul hozzá a nagy folyamathoz és a cég életéhez. Ez frusztrálta őket, haszontalannak, céltalannak érezték magukat, ez volt az egyik fő indokuk, hogy új munkahely után nézzenek. Ők mind kifejezetten értékes, okos jelöltek voltak, akik nem elégedtek meg a nagyon egyszerű "ezt csináld és kész" feladattal. Vágytak rá, hogy értsék a szerepüket és rálássanak a nagy egészre. A cég egy átgondoltabb kommunikációs stratégiával, informatívabb meetingekkel tovább tarthatta volna meg értékes embereit. Nem is beszélve arról, hogy a szűkösen adott információval az innovációtól is elveszik a teret, hiszen ha a munkavállalók kellő háttérinformáció hiányában, nem tudják egymáshoz kapcsolni a lépéseket, nem is fogják megtalálni a hatékonyabb működtetés módját.

Legyenek rendszeres 1:1 meetingjeid a közvetlenül neked riportoló dolgozókkal és legyen csoportos megbeszélésed is. Készülj rájuk (és érd el, hogy ők is készüljenek), ne legyenek felesleges körök azért, mert képbe kell kerülnötök. Ehhez persze kell, hogy két meeting között is kövesd a munka menetét, tarts a szemed a főbb folyamati lépéseken és az eredményeken (ehhez persze megfelelő rendszerek, felületek kellenek).

Ha nagyobb csapatod van, akkor is fontos, hogy megtaláld azt a csatornát, azokat a megjelenési alkalmakat, amikor minden munkatárs felé tudod közvetíteni az üzeneteidet. Ezt még a legnagyobb cégek vezetői is megteszik. Fontos a kollégáknak a CEO-tól hallaniuk a stratégiát, vagy egy problémás helyzet kezelésének módját.

A kommunikáció a legjobb eszközöd a kultúra formálására, illetve a változások menedzselésére. Azon túl, hogy elmondod a kollégáidnak a vállalkozásban tervezett változást (miszerint te hátrébb lépsz), kérd őket, hogy legyenek partnerek ebben. Biztosítsd őket arról, hogy bízol bennük és hiszel az új felállásban, ami kiegyensúlyozott működést hoz majd a cég életébe. Legyél nyílt és őszinte. Mindig mondd el a miérteket, vagyis a döntéseid hátterét. A transzparens kommunikációval partnernek érzik majd magukat a kollégák, ami inspiráló lesz majd számukra.

Ne becsüld le a kommunikáció erejét! Tanuld meg, hogyan tudod jól csinálni! Keress bátran, ha támogatásra lenne szükséged az elinduláshoz, vagy a megvalósításhoz!

Keress további hasznos gondolatokat a Facebook oldalamon!